Despre grupurile electrogene Diesel (1)

Grupurile electrogene Diesel sunt unitati autonome de producere a energiei electrice; in principiu acestea constau dintr-un generator electric sincron cu tensiune constanta actionat de un motor termic.

Grupurile sunt utilizate in doua domenii principale:

a) grupuri pentru servicii de baza utilizate pentru producerea de energie necesara unor aplicatii diverse (antrenare echipamente, iluminat, incalzire, etc.) in zone unde nu exista alta sursa de energie.

b) grupuri pentru servicii de urgenta utilizate in timpul intreruperii de alimentare cu energie din retea, cind lipsa de energie poate dauna unor persoane sau poate provoca pagube materiale sau financiare (spitale, instalatii industriale cu foc continuu, etc.) sau pentru a satisface varfurile de consum.

Grupurile pentru utilizare terestra sunt fabricate in doua variante, in functie de aplicatia pentru care sunt destinate:

  • grupuri stationare (cu instalare fixa)
  • grupuri mobile (care pot fi transportate)

Cele doua variante pot fi subdivizate la rindul lor in functie de modul de functionare, adica, in linii generale:

  • grupuri cu actionare manuala
  • grupuri cu actionare automata

Un grup electrogen stationar de serie este compus in mod normal din:

  • motor termic
  • generator sincron
  • cuplaj
  • sasiu metalic de baza cu amortizoare de vibratii
  • baterie pentru pornire si servicii auxiliare (la modelele cu pornire electrica)
  • rezervor de combustibil in interiorul bazei suport (la modelele cu motor fara rezervor)
  • panou de comanda
  • toba de esapament

Caracteristici generale ale componentelor principale

MOTOR TERMIC: Motoarele utilizate sunt pe benzina sau Diesel. Cele pe benzina sunt racite cu aer, iar cele Diesel pot fi racite cu aer sau cu apa.

GENERATOR SINCRON: Generator sincron monofazat sau tifazat, auto-ventilat, cu stator cu pierderi minime imbracat in silicon, cu infasurari din cupru electrolitic cu izolatie de clasa H, protectie la supraincalzire clasa F.

CUPLAJ: Motorul si generatorul sunt unite rigid intre ele printr-un con de cuplare sau prin flansa tip SAE, care asigura coaxialitatea corecta a montajului.

SASIU SUPORT: Sasiul de baza, confectionat in general din teava rigidizata corespunzator, sustine grupul electrogen pe suporturi elastice pentru a elimina transmiterea vibratiilor spre sasiu in sine si prin intermediul acestuia spre placa de beton. Sasiul se poate fixa pe placa de beton cu bolturi, fara alte elemente de fixare intermediare.

BATERIE: Bateriile cu plumb (modelul pentru vehicole industriale), cu continut de rasina, tensiune 12 V, de capacitate corespunzatoare tipului
de motor.

REZERVOR DE COMBUSTIBIL: Generatorul poate fi livrat cu rezervorul standard al motorului sau cu rezervor din tabla de otel, asezat in placa suport. Poate asigura o functionare in sarcini variabile si este dotat cu buson de alimentare, senzor de avertizare nivel scazut combustibil si este legat cu cuplaje flxibile la circuitul de aspiratie al pompei de alimentare si retur combustibil al pompei de injectie si drenajul injectoarelor.

PANOU COMANDA MANUALA: Panoul de comanda si control pentru grupuri electrogene cu actionare manuala este proiectat si construit astfel incit sa reuneasca intr-un singur ansamblu comenzile, controalele si protectiile atit pentru motor cit si pentru generator. Generatorul poate fi echipat cu panou de comanda montat pe alternator sau poate fi separat si se monteaza pe generator pe un suport corespunzator. Panoul este dotat in general cu:

  • cheie de pornire si buton de oprire (daca este prevazut)
  • bec avertizare incarcare baterie
  • bec avertizare nivel scazut combustibil
  • bec avertizare temperatura ridicata apa
  • bec avertizare presiune scazuta ulei
  • panou electronic de semnalizare si comanda automata de oprire a motorului pentru temperatura ridicata apa si presiune scazuta ulei
  • fisa multipolara pentru legatura cu conectoarele de avertizare si comanda montate pe grupul electrogen
  • voltmetru cu comutator tripolar pentru citirea tensiunilor pe fazele generatorului
  • ampermetru cu inalta tensiune pentru citirea curentului din retea
  • frecventmetru pentru citirea frecventei generatorului
  • diferite sigurante
  • panou cu prize de curent

Panoul este prevazut cu placute indicatoare, sigurante, becuri de avertizare. Dotarea fiecarui panou difera de la un model la altul de generator. Descrierea completa a fiecarui tablou se gaseste in manualul alternatorului sau al panoului de comanda.

PANOU COMANDA AUTOMATA: Panoul automat montat pe un grup electrogen permite acestuia sa porneasca automat, fara interventie personala, la caderea tensiunii din retea si sa se opreasca la restabilirea tensiunii in retea. Functiile indeplinite de acest panou sunt:

  • pornirea automata si imediata a motorului cind tensiunea din reteaua externa scade la 70-75% (se pot regla si alte valori) din valoarea nominala chiar si numai pe o singura faza
  • conectarea automata a grupului la sarcinile deservite imediat ce generatorul atinge tensiunea nominala
  • supravegherea automata a motorului si a generatorului prin intemediul protectiilor specifice
  • deconectarea automata a grupului de la sarcinile deservite la revenirea tensiunii in retea dupa un timp de asteptare corespunzator care sa permita stabilizarea tensiunii
  • oprirea temporizata a grupului pentru a permite racirea treptata a motorului
  • pregatirea pentru o noua interventie

Magazinul online EMTools ofera o gama diversa de generatoare. Click aici pentru mai multe detalii despre produse, preturi, accesorii.

2 comments to Despre grupurile electrogene Diesel (1)

  • Blog EMTools  says:

    […] Continuam seria de articole despre generatoare cu informatii privind caracteristicile tehnice ale grupurilor electrogene Diesel. Pentru partea I a articolului click aici. […]

  • Radu  says:

    Da, chiar m-am lamurit. Aveam nevoie de un grup electrogen pentru acasa langa cu cazan deoarece cade curentul destul de des si am gasit cateva modele pe acest site http://www.power-electric.ro/product-category/grupuri-electrogene/ dar nu stiam exact care ar fi diferenta. Multumesc mult pentru informatii. Toate cele bune!

Leave a reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>